Elsykler er blitt meget populære i Norge

Nordmenn har allerede lenge vært flinke til å bruke sykkelen som fremkomstmiddel, både for jobb og fritid, men dette er nå i ferd med å avta. Nordmenn er blitt mer og mer lik de amerikanske forbildene som de ser på tv-skjermen.

Ikke minst er det blitt mer vanlig å kjøre barna til forskjellige aktiviteter. Til dels kanskje fordi man stoler mindre på omgivelsene i dag enn man gjorde før, men også fordi barna har begynt å forvente at de skal kjøres hvor enn det skulle være.

Samtidig ønsker mange å sykle til jobben, selv om det kanskje ikke alltid er like lett å motivere seg i et land hvor mesteparten av landskapet er fjell, og mesteparten av årstidene er preget av regn, uvær og frost.

El-sykkelen kan bli løsningen for et godt kompromiss

En god elsykkel kan bli til et godt kompromiss for mange som ønsker å sykle, men ikke helt gidder, enten på grunn av den ene harde bakken som knekker pusten, eller fordi de syns at det blir litt for lang å komme seg helt på jobb, eller for tungt å slepe med seg handlingen fra butikken.

Helsefordelene ved å sykle er ganske tydelig, noe som i dag også er dokumentert med lagtidsstudier av sykelister som sykler til jobben. 250 000 pendlere ble fulgt i løpet av fem år. Blant dem som syklet var dødsrisken rundt 41 % lavere, samtidig som de hadde en 45 % mindre sjans for å få kreft, og 46 % mindre sjans for å bli hjertesyke.

Litt av feilratene i dette er nok kanskje at det var de som allerede var i best form som syklet uansett, og at de som var eldre eller sykere lot være å sykle til jobben. Men god helse må faktisk begynne et sted. Kanskje kan det begynne med en elsykkel, som hjelper deg med å komme i gang?

Hvilke tekniske fordeler kan du forvente deg av en god elsykkel?

En god elsykkel har som regel en motor som er festet til navet. Billigere sykler har en motor bak på hjulet, men denne responderer ikke like bra til deg som sykler, og den gjør sykkelen baktung og ubalansert. Prøv å unngå den løsningen om du ønsker behagelig sykling.

Det samme gjelder for batteriet som driver elektromotoren. Noen sykler har dette under bagasjebrettet, men ideelt sett er batteriet integrert i ramma på sykkelen, lengre fremme på sykkelen, enten under stanga, eller i stanga under setet.

Dertil finnes det en rekke ekstra duppeditter som gjør syklingen mer behagelig. Noen modeller kommer til og med med radio og muligheten for wi-fi forbindelse, slik at du kan lese av sykkelen med en app på mobilen. Dette gir deg muligheten til å bruke mobilen som speedometer, så vel som for å sjekke hvor mye avstand du har lagt bak deg.

Men er det egentlig trim å sykle med en elsykkel?

Vel, det er ikke like mye trim eller mosjon å sykle med en el-sykkel, enn om du hadde syklet på en vanlig sykkel. Men det kommer også litt an på hvordan du bruker hjelpemotoren på sykkelen.

Per regulering er hjelpemotoren på sykkelen en hjelpemotor. Den virker kun så lenge du selv bidrar med å tråkke på pedalene. Den har også kun en styrke på 250 Watt, noe som betyr at den av og til kan trenge litt hjelp. Dertil kan du gjerne stille inn motoren til forskjellige andeler av bidrag til ferden, mens noen motorer er smartere, og kicker inn litt ekstra når du trenger det. Innstillingen av motoren blir som et andre sett med gir.

Dermed blir det å sykle en elsykkel til en aerob øvelse. Du beveger bena, og blodomløpet og pusten får seg en liten utfordring. Sykling til og fra jobben med en Elsykkel vil også bidra positivt til din helse over tid. Etter noen uker vil du selv merke at du er kommet i bedre form, og at det kan være på sin plass å skru ned kraften som hjelpemotoren bidrar med.